Overview

Eduardo Berliner tenses the painting and the image to question the authenticity of memory and direct experience. The artist’s main relationship to the physical world alters his perceptions of daily surroundings, allowing his paintings to become manifestations of tacit assumptions and misunderstandings. The landscape, architecture, residues of culture and human relationships are reconfigured through personal narratives, memories and the painting process itself. Berliner’s humanistic renderings of living things, scenes from the natural world, plant forms, animals and people, revealed shared relationships contingent on unlikely occurrences. They attest to the slippage between invention and memory, between indifference and trauma.

Works
Biography

Eduardo Berliner [1978, Lives and works in Rio de Janeiro] has a Master in Typeface, University of Reading, Reading, UK [2003] and a Bachelor's Degree in Industrial Design/Visual Communication, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil [2000]. Solo exhibitions:  Right under my bones, Casa Triângulo, São Paulo, Brazil [2023]; Eduardo Berliner:  drawings, Museu Lasar Segall, São Paulo, Brazil [2021]; A Forma dos Restos, Casa Triângulo, São Paulo, Brazil [2019]; Corpo em Muda, curated by Priscyla Gomes and Felipe Kaizer, Casa Triângulo, São Paulo, Brazil [2016]; A Presença da Ausência, Fundação Eva Klabin, Rio de Janeiro, Brazil [2015]; Pinturas, curated by Hans-Michael Herzog, Casa Daros, Rio de Janeiro, Brazil [2014]; Sala A Contemporânea, Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil [2013]; Casa Triângulo, São Paulo, Brazil [2010]; Galeria Durex, Rio de Janeiro, Brazil [2008]; Galeria Laura Marsiaj/Anexo, Rio de Janeiro, Brazil [2005]. Selected group exhibitions: Aquisições Recentes: Coleção Instituto PIPA, Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil; Pequenas Pinturas: Ato II, Auroras, São Paulo, Brazil; Novas Aquisições, curated by Valéria Piccoli, Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil; Coleção Sartori: a arte contemporânea habita Antônio Prado curated by Paulo Herkenhoff, Museu de Arte do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil [2022]; 1981/2021: Arte Contemporânea Brasileira na Coleção Andrea e José Olympio Pereira, curated by Raphael Fonseca, Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil [2021]; Com Título e Sem Título: Técnicas e Dimensões Variadas, Museu Oscar Niemeyer, Curitiba, Brazil; Utopia de Colecionador o Pluralismo da Arte, curated by Ricardo Resende, Fundação Marcos Amaro, Itu, Brazil [2019; Projeto Cavalo: quadrivium 8 patas, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil [2018]; Projeto Cavalo: quadrivium 8 patas, Jacarandá/Vila Aymoré, Rio de Janeiro, Brazil; Bestiário, curated by Raphael Fonseca, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, Brazil [2017]; Os Muitos e o Um, curated by Robert Storr, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil; A Cor do Brasil, curated by Paulo Herkenhoff and Marcelo Campos, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, Brazil [2016]; Saideira curated by Fernando Mota, Casa Triângulo, São Paulo, Brazil; Dark Mirror: Lateinamerikanische Kunst seit 1968, Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg, Germany [2015]; E se quebrarem as lentes empoeiradas?, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil; Pangaea II: News Art from Africa and Latin America, Saatchi Gallery, London, UK [2015]; Casa Triângulo no Pivô, Pivô, São Paulo, Brazil [2014]; 30ª Bienal de São Paulo, curated by Luis Pérez-Oramas, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, Brazil; Nova Pintura, curated by Rejane Cintrão, Torre Santander, São Paulo, Brazil [2012]; Os Dez Primeiros Anos, curated by Agnaldo Farias e Tiago Mesquita, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil; Finalistas Prêmio Pipa 2011, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil; 6ª Ventosul - Bienal de Curitiba, Museu Oscar Niemeyer, Curitiba, Brazil [2011]; Se a pintura morreu o MAM é um céu!, curated by Luiz Camillo Osorio, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil; Prêmio CNI-SESI Marcantonio Vilaça, Museu de Arte de Santa Catarina, Florianópolis, ED Galeria Juvenal Antunes, Rio Brancol; Museu de Arte Moderna da Bahia, Salvador; Centro Cultural da Universidade Federal de Goiás, Goiânia; Museu de Arte Contemporânea de Universidade de São Paulo, São Paulo; Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, Brazil [2010]; Investigações Pictóricas, curated by Daniela Labra, Museu de Arte Contemporânea de Niterói, Niterói, Brazil [2009]. Awards: Prêmio Pipa – finalista, Brazil [2011];Prêmio CNI SESI Marcantonio Vilaça, Brazil [2009]. Public collections: Daros Latinamerica AG, Zurique, Switzerland; Estrellita B. Brodsky, New York, USA; Fiorucci Art Trust, London, UK; K 11 Art Foundation, Hong Kong, China; Museu de Arte do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil; Museu de Arte Latino-Americana de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina; Museu de Arte Moderna de São Paulo, São Paulo, Brazil; Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro - Gilberto Chateaubriand collection, Rio de Janeiro, Brazil; Museu Oscar Niemeyer, Curitiba, Brazil; Museum of Modern Art of New York, New York, USA; Patricia Phelps de Cisneros, New York, USA; Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil; The Saatchi Gallery, London, UK; Banco Itaú S.A., São Paulo, Brazil; Bob and Renee Drake, Wassenaar, Netherlands.

exhibitions
Publications
News
Art Fairs